Er det at gennemføre et maraton, på din bucketliste?

En såkaldt ’bucketliste’, er ordet man bruger om en forestillet liste man har i sit hoved, over ting man skal nå eller opleve i sit liv. Vi har alle sammen drømme, ønsker og plane om ting vi ønsker at opnå i vores liv. Det er godt og sundt at have nogle mål som man stræber efter at opnå, og høje ambitioner for sig selv. At gennemføre et maraton, er en ting som mange mennesker ønsker at kunne, bare én gang i sit liv. Mange mennesker er gode til at løbe og melder sig til løb jævnligt, men for langt de fleste er et maraton ikke bare noget man lige gør.

Det er super hårdt at træne til et maraton og det er en lang proces, som munder ud i et langt løb på 42 km. Man kan forestille sig den skønne følelse og det rus man får i kroppen, når man har taget det sidste skridt over målstregen og er kommet i mål. Det giver et sus og er yderst sundt for psyken og ens velvære, at sætte sig høje mål som man skal kæmpe for at opnå. Af denne grund er dette netop noget, som står på rigtig mange menneskers bucketliste.

Det er dog ikke let at træne til et maraton. Det kræver styrke og kampgejst, og for mange mennesker hjælper det at gå igennem denne proces sammen med en ægtefælle, veninde eller kammerat. Lav ligeledes et grundigt forarbejde, hvor du får lagt et træningsprogram som du kan følge igennem processen i din træning. Tre ting som er vigtige for en sund maratontræning, er variation i forhold til intervaller og terræn, øg gradvist i forhold til tempo og antal træninger om ugen, og til sidst er det at løbe få lange ture ligeledes vigtigt. Det handler ikke om at komme hurtigt ud og løbe lange ture uden stop fra første dag, det handler om at træne sig op ved at tage små skridt. Husk desuden at sæt et realistisk mål, for hvornår din træning munder ud i det store løb.